28 94 68 00
info@makeitcount.dk

Fra Google Ads til Google Bads!

AdWords er ikke hvad det har været. Det er Google heller ikke.

Vi kunne alle lide Google da de var et lille firma der startede med to filantropiske drengerøve på Stanford University, en god ide og universitetes lånte computer.

Men nu er de blevet så store, at de er et de facto monopol og det viser sig på deres kundeservice. Eller rettere – mangel på kundeservice!

De to unge herrer fandt hurtigt ud af at de kunne tjene rigtig mange annonce kroner på deres index over hjemmesider.

I 2003-2005 kunne en AdWords kampagne køre en hel måned for 300 kroner med topplaceringer på 30 søgeord. Samme kampagne kostede i 2013 lidt mere end Kr. 15.000 pr. måned.

I 2020 hvor konkurrencen på Internettet er vokset betydeligt og Googles avance ligeså, koster kampagnen ikke under 20.000 kr.

Det siger sig selv at når annonceplaceringer i Google vindes på samme måde som man byder på en auktionsvare, er det de højestbydende der får varerne, dvs. topplaceringerne. Med andre ord – iværksættere og mindre firmaer er koblet af. HELT AF! Det er de virksomheder der har pengene der vinder!

 

Google er avanceret! Det er faktisk så avanceret at selv nørder kommer på en opgave når de skal lave annoncer. Men har man først fået det ind under huden er det ikke særligt vanskeligt. Derfor er der opstået et forretningsområde hvor et bureau kan nedsætte sig som Adwords/Google Ads manager og tilbyde tjenester til folk der ikke selv kan eller vil sætte sig ind i Google Ads.

 

De virksomheder der får flest kunder fra Google Ads, er dem der har råd til at betale for de dyreste annoncepladser!

 

Kunderne i vores butik er udelukkende små virksomheder. De er alle iværksættere og størstedelen af dem er behandlere, primært terapeuter og psykologer. Vi har selvfølgelig fulgt deres AdWords kampagner fra sidelinien og de synger næsten allesammen den samme klagesang. De får INTET ud af AdWords!

Vi nærmer os nu halvtreds behandlere som alle har spildt tusindvis af kroner på Google Ads og med de stigende priser på Google Ads vil vi se mange flere i fremtiden.

Her er et lukrativt marked for virksomheder der tilbyder at lave Google Ads for dig og alt for mange af vores kunder har rigtig dårlige erfaringer med disse virksomheder.Mange af dem forsøger at binde dig som kunde for en fast månedspris og erfaringen er stort set den samme hver gang. Når et firma der laver Google Ads får en abonnementsordning med dig tjener de jo flest penge ved at bruge så LIDT tid på din kampagne som overhovedet muligt! De går efter let tjente penge og det er der her.

…men er du en lille enkeltmandsvirksomhed, så læs hurtigt videre…

 

Vi har lavet mange kampagner for os selv. Kampagner hvor vi skal have en email liste fyldt op med mailadresser og kampagner for vores lille boghandel på www.DenRigtigeMand.dk. Og vi HAR oplevet at priserne på AdWords er steget og at det er blevet vanskeligere at få økonomien til at hænge sammen.

Som det ser ud nu vælger vi IKKE at bruge Google Ads hvis din indkøbskurv er på mindre kr. 1.000. Dvs. dine kunder skal i en og samme handel købe ind for mere end kr. 1.000 for at det kan hænge sammen. Det varierer selvfølgelig en smule mellem brancher, men det er vores tommelfinger regel.

 

Den sidste kampagne vi lavede var i 2019 for en parterapeut. Målet var at finde et eller to par der ville kunne fylde nogle tider ud over et par måneder. Kunden fik et enkelt par og da de gik i gang med deres sessions bad kunden os om at stoppe kampagnen. Målet var nået for lige omkring kr. 1.000 til ca. kr. 9,00 pr. klik.

Kunden foreslog selv noget tekst til annoncen og det tog vel en halv time at sætte den op. Vi lavede et par justeringer undervejs, og checkede  den ca. hver anden dag. Dvs. det var en ret begrænset arbejdsmængde for os. Vi tog ikke noget for at sætte annoncen op da vi samtidig lavede nogle rettelser på siden.

Se, nu er det ikke Google Ads vi helst vil lave her i huset. Vi er mere til Hjemmesider og specielt Søgemaskine Optimering. Så i foråret 2020 besluttede vi os at få et eksternt bureau til at lave Google Ads og kun ganske få dage efter den beslutning blev vi tilfældigvis ringet op af GenieWords, som sjovt nok lige nøjagtig kunne den slags.

Vi valgte at prøve dem af.

De skulle kun have kr. 500 om måneden og de foreslog et budget på kr. 500 og en bindingsperiode på 3 måneder. Jeg fortalte dem helt præcist hvad jeg ønskede og det ville løbe op i kr. 3.000 over 3 måneder alt inklusive og det er da til at holde ud.

Dvs. hvis der da kommer resultater.

Det gjorde der ikke. Der kom lidt trafik, men ingen salg.

Vi forsøgte at lave nye landingpages undervejs og firmaet sagde at de løbende lavede justeringer. Men det samlede resultat var NUL kunder.

De virkede ikke særligt engagerede og de ændringer de sagde de lavede gav ikke resultater, så den aftale blev ikke forlænget.

Det var helt spild af penge.

 

Så prøvede vi et andet firma som hedder Adwords-Specialist.

Vi holdt et møde og jeg fortalte meget specifikt om vores drøm om at slippe for at lave Google Ads selv og ville gerne have en kampagne op at stå der vedvarende kunne bringe 1-2 hjemmeside- og SEO kunder ind hver måned.

Det ville han sætte op for 2.500 og jeg skulle regne med et budget på kr. 2.000 pr. måned.

Vi skulle så lige vente på at den gamle kampagne kørte færdig fordi Google slår hårdt ned på firmaer der målretter annoncer mod den samme hjemmeside fra to forskellige AdWords konti.

Vi lavede selv annoncerne, sendte dem til firmaet og han lagde dem op. Det tog nogle uger inden de kom til at køre fordi det viste sig at der var en bug i Google Ads der gjorde at vi ikke kunne overføre penge. Som test lavede vi endnu en Google Ads konto på samme kreditkort og sjovt nok virkede det fint.

Google Support anerkendte efter kun to ugers bøvl med deres support at der var noget helt galt, men vi fik så lov til at køre på kredit i stedet for og så var det jo bare med at komme i gang!

Efter 14 dage havde kampagnen ikke givet noget så vi valgte at prøve en anden landingsside og efter yderligere halvanden uge var der stadig intet sket.

Jeg skrev til firmaet om vi kunne gøre noget.

Fik et kort svar tilbage at der ikke var garanti på noget og opfølgning ikke var med i prisen…

Så var det at jeg tænkte at det var da helt fantastisk at tage 2.500 for at bruge 15 minutter på at sætte færdiglavede annoncer op som ikke gav en eneste kunde og så ikke følge op på det. Det er da en voldsomt god forretning. Altså for ham!

Og helt ubrugeligt for os. At betale 2.500 for absolut ingenting er en ret træls fornemmelse, som kun bliver værre af, at jeg troede vi havde fat i en professionel der kunne levere resultater…

Og vi står tilbage med lige nøjagtig ingenting og 4.500 kr. mindre.

Dem kommer vi heller ikke til at arbejde sammen med frem over…

 

Konklusion her er: Hvis du er en lille lokal virksomhed der gerne vil finde nogle kunder er Google Ads og Ads bureauer nok IKKE måden – fordi de større virksomheder der har penge nok, løber af med kunderne for næsen af dig og du kommer til at betale for dårlige placeringer, der ikke giver kunder. Google er blevet så dyre, at små virksomheder ikke længere har nogen mulighed for at få kunder den vej, fordi det koster mere at annoncere end det de kan tjene ind.

Læs mere her hvad vi kan gøre ved det.